Pewność siebie to stan umysłu, który podlega wahaniom, nie utrzymuje się na stałym poziomie, ale może być modelowany za pomocą celowego działania.

Pewność siebie decyduje o jakości naszego życia. Sięgnij pamięcią wstecz i przypomnij sobie te sytuacje, których byłeś świadkiem albo uczestnikiem i właśnie nadarzyła się okazja na zdobycie uznania kogoś z otoczenia, np. nauczycielka zaproponowała Ci udział w konkursie przedmiotowym, wuefista robił nabór do SKS (Szkolnego Klubu Sportowego), szef, widząc Twój potencjał, proponował Ci awans (który oczywiście wiązał się z dodatkowymi zadaniami i większą odpowiedzialnością), pojawiła się oferta konkursowa na jakiś projekt dokładnie pasujący do Twoich zdolności, ale we wszystkich sytuacjach Ty lub inne osoby nie podjęły rękawicy, wycofały się. Okazja przepadała.

Jednym z czynników, które często powodują, że do głosu zbyt łatwo dochodzi brak pewności siebie jest strach. Paraliżujący głos, który wdziera się w zakamarki wyobraźni i wmawia Ci, że nie dasz rady. Przewagą strachu nad racjonalnym myśleniem jest właśnie to, że „żeruje” on na naszej wyobraźni. Podsuwa niestworzone scenariusze nadchodzących katastrof i niepowodzeń. Śmigają nam one przed oczyma niczym topór, który ma ściąć głowę skazańca. To nic innego, jak irracjonalność, której tak często pozwalamy zawładnąć naszym postępowaniem. Tracimy przez to wiele okazji do nadania naszemu życiu nowej jakości, na własny rozwój, zawieranie nowych znajomości, niezwykłe przeżycia, lepszą posadę itd. W zasadzie wielkość strat, jakie na swoje konto wpisuje strach i brak pewności siebie jest niezmierzona. Życie ma dodatkowo to do siebie, że rzadko podsuwa nam te same dobre okazje po raz drugi. I tu rodzi się żal do samych siebie, a czasu cofnąć się już nie da.

Strach, który osłabia pewność siebie i poczucie własnej wartości jest grabieżcą dobrego życia. Jednym z wielu grabieżców, niestety. Dlatego musimy zrobić wszystko, co możliwe, żeby je pokonywać, żeby każdego dnia budować pewność siebie, która jest niezbędna w wielu sytuacjach i nie chodzi tu tylko
o tzw. poważne sprawy, przełomowe momenty. Pewność siebie to stan umysłu, który podlega wahaniom, nie utrzymuje się na stałym poziomie, ale może być modelowany za pomocą celowego działania. Pewność siebie jest przydatna w drobiazgach, ale to właśnie suma małych rzeczy kreuje prawdziwą jakość naszego życia. Osoby pewne siebie cechują się inną fizjologią, ich postawa znamionuje siłę, dumę, głos jest stabilny i silny a spojrzenie spokojne i opanowane, ponieważ cały czas czują, że mają sytuację pod kontrolą, a przynajmniej mogą na nią znacznie wpłynąć. Takie poczucie sprawstwa i możliwości zmiany świata uruchamia największe posiadane przez nas zasoby, cały potencjał mentalny i fizyczny. Wstępuje w nas niezachwiana wiara, która sprawia, że „idziemy w dym”.

Niestety znaczna część ludzi ma poważne problemy ze zbudowaniem i utrzymaniem pewności siebie na dobrym poziomie. W swoich zachowaniach i postępowaniu wykazują nieśmiałość, brak przebojowości i odwagi, zbytnią zachowawczość i margines bezpieczeństwa. Zamiast przełamywać swoją słabość, wolą cierpieć nie podejmując wyzwania. Taki mają nawyk reagowania.


I tu mam dla Ciebie znakomitą wprost wiadomość. Tak samo, jak nabyłeś negatywne nawyki reagowania na cokolwiek, tak samo też możesz nauczyć się pozytywnych nawyków reagowania, wliczając w to budowanie pewności siebie. Oto kilka bardzo skutecznych technik budowania większej pewności siebie. Kiedy spokojnie o nich przeczytasz, przeanalizujesz a następnie zastosujesz w swoim działaniu, zobaczysz, jak szybko Twoja pewność siebie będzie rosła. Jej wyższy poziom natychmiast przełoży się na Twoje zadowolenie z życia w wielu obszarach. Oto one.

  • Zrewiduj własne przekonania. Rodzimy się bez przekonań. Nabywamy je w drodze rozwoju. Przekonania to nic innego, jak nasze opinie, które dotyczą nas samych, innych ludzi, zjawisk, procesów społecznych, politycznych, słowem wszystkiego. Często jest tak, że nasze przekonania są nielogiczne, nie mają większego poparcia w rzeczywistości a mimo wszystko mają nad nami sporą władzę na płaszczyźnie emocjonalnej. Najniebezpieczniejsze jest zaś to, że często są to przekonania samoograniczające, blokujące nasz rozwój i budowanie lepszego życia. Dlatego to takie ważne, abyś pozbył się ograniczających przekonań o sobie samym i przez to otworzył sobie wrota do nowych doświadczeń i wyzwań, do wyruszenia w nieznane, lecz ekscytujące zakamarki życia. Niektórzy ludzie żyją np. z przekonaniem, że nie zasługują na coś lepszego w życiu, że ich losem jest cierpieć i doświadczać nieszczęścia. Tak, tak żyją.
    I dostosowują swoje działania do tego przekonania. W rezultacie ich życie się nie poprawia. Gdyby jednak porzucili to ograniczające przekonanie, uwierzyliby w to, że zasługują na lepsze życie, nabraliby pewności siebie, która odbiłaby się w ich czynach, zmierzających do budowania nowego, przyjemniejszego życia. To, w co wierzysz na temat samego siebie i na temat całego świata, ma odbicie w Twoich działaniach. To prosty mechanizm zależności. Im bardziej pozytywne przekonania będziesz posiadał, tym więcej szans na udane życie sobie dajesz.
  • Panuj nad wewnętrznym dialogiem. Wielu ludzi nawet sobie nie uświadamia, że taki proces ma miejsce. A dialog ten toczy się niemal przez cały czas. Są to słowa i myśli, które sam do siebie wytwarzasz. Mówisz w myślach, „mówisz” myślami, zadajesz sobie pytania i na nie odpowiadasz, komentujesz rzeczywistość itp. Uwaga! Zdecydowana większość dialogu wewnętrznego jest negatywna! Oznacza to, że zatruwa on Twój umysł i emocje, osłabia, pożera energię i blokuje mnóstwo działań, które podjąłbyś, gdybyś kontrolował swój wewnętrzny dialog. Znakomita wiadomość jest taka, że możesz się tego nauczyć. Możesz wytworzyć nawyk kreowania pozytywnego, wzmacniającego dialogu wewnętrznego. Jak? Musisz bardzo uważnie śledzić to, co do siebie mówisz oraz co myślisz i zawsze, nawet „na siłę” zmuszać swoją świadomość do wytwarzania pozytywnych komunikatów, np., że sytuacja jest do opanowania, że z dobrym planem i zaangażowaniem rozwiążesz problem, że poradzisz sobie z wyzwaniami, przed którymi staniesz itd. Wyrobienie tego nawyku jest kluczem do wielu wspaniałych, życiowych zmian. Ćwicz się w pozytywnym dialogu wewnętrznym i ciesz się jego wspaniałymi efektami.
  • Podejmuj wyzwania. Swoją osobowość najlepiej ukształtujesz w boju, w zmaganiu się,w trudzie, w harówce, wyznaczając sobie kolejne życiowe cele, eliminując swoje słabości, zdobywając te walory osobowości, których pragniesz. To jest prawdziwe pole walki, na którym możesz „kuć żelazo” własnego charakteru, stawać się niezłomnym wojownikiem, uczyć się, jak sobie radzić w niekomfortowych, mniej bezpiecznych warunkach. Już samo podjęcie nowego wyzwania sprawi, że poczujesz się bardziej odważny, ponieważ nie stchórzyłeś, nie schowałeś się. Będziesz się darzył większym szacunkiem, pokonasz kolejne bariery swojej mentalności, zdobędziesz nowe doświadczenie, a co najważniejsze to przekonasz się, że wszystko, czego się obawiałeś, jest o wiele łatwiejsze. To będzie budowało Twoją pewność siebie, będzie wzmacniało poczucie wartości, sprawiało, że będziesz się bardziej lubił. Kiedy podjęte wyzwanie uwieńczysz sukcesem, proces ten zadziała jeszcze silniej.
  • Poprzez powtarzalność w działaniu. To przecież oczywiste. Im częściej coś robisz, tym lepiej Ci to wychodzi i tym pewniej się w tym czujesz. Dzięki powtarzalności możesz osiągnąć w czymś mistrzowski poziom. Powtarzaj zatem dobre zachowania, doskonal się w swoim fachu, trenuj słowa i kwestie, byś miał je zawsze gotowe do użycia, powtarzaj sobie, że dasz rade, ponieważ masz wszystko, co potrzeba, by coś osiągnąć. W ten sposób programujesz swój umysł, który pomoże Ci uruchomić przećwiczone, skuteczne schematy działań, kiedy nadejdzie potrzeba. Przekonanie, czyli poczucie pewności, że posiadasz określone kompetencje, sprawi, że je uruchomisz i wykorzystasz. Brak przekonania, sprawi, że pozostaną niewykorzystane i przepadnie kolejna okazja na poprawę życia, zasmakowania przyjemności i szczęścia.
  • Wizualizacja. Działa podobnie jak reklama, którą widzisz wiele razy i która wyzwala w Tobie dobre emocje oraz skojarzenia. Im silniejsza emocja, tym szybciej zaczniesz działać. Skuteczna reklama zostaje z Tobą na długo po zakończeniu jej emisji i w chwili, kiedy masz dokonać jakiegoś wyboru, np. kupna czegoś lub wyboru kierunku wakacji, ona niejako „wskakuje” przed Twoje oczy, zachęcając byś wybrał właśnie ten produkt. Podobnie działa to w przypadku, kiedy stosujesz wizualizację siebie działającego tak, jak chcesz. Znaczy to, że w myślach tworzysz konkretne obrazy siebie odnoszącego małe sukcesy w najróżniejszych sytuacjach, np. jesteś opanowany w konflikcie i zawsze szukasz wyjścia win-win, podczas treningu widzisz siebie dającego sto procent wysiłku i zaangażowania lub wizualizujesz siebie w swoich najlepszych ubraniach, uśmiechniętą i pewną siebie, przykuwającą wzrok innych, którzy widzą Twoją wspaniałą sylwetkę, na którą wytrwale pracowałaś.
    Bardzo ważne jest, abyś obrazy, które tworzysz były zakotwiczone w teraźniejszości. Już dzisiaj jesteś opanowany, teraz zaangażowany w trening, już masz sylwetkę, jakiej pragniesz. Dlaczego? Ponieważ to wyzwala Twoje najsilniejsze moce i pomaga w przeobrażeniu, w stawaniu się Kimś Więcej, lepszym, mocniejszym, milszym, wytrwalszym dzisiaj. Nie kiedyś.
  • Zrób listę własnych sukcesów. Obejrzyj się przez ramię i znajdź w swojej przeszłości te wydarzenia, które możesz umieścić na liście swoich sukcesów, zdobytych trofeów, najcenniejszych „łupów”. Z pewnością włożyłeś wiele pracy i poświęcenia, aby cieszyć się ich smakiem. Przypisz sobie właściwą zasługę za ich osiągnięcie, nie szczęściu, sprzyjającym okolicznością, ale sobie, ponieważ Ty pracowałeś na nie najciężej. Skoro dokonałeś tych rzeczy w przeszłości, to z pewnością możesz dokonać nowych w przyszłości. Ta świadomość umocni Twoje poczucie pewności siebie.

Praktykując powyższe zachowania i stosując wymienione techniki uczynisz siebie nowym, silniejszym mentalnie człowiekiem, który odtąd będzie szedł przez życie zdecydowanie pewniejszym krokiem i z głową podniesioną do góry.